Om duidelijk te maken wat we op onze school aan Nederlandse taal doen, maken we een nadere onderverdeling . Dit is noodzakelijk, omdat taal bij vrijwel al onze onderwijsactiviteiten een rol speelt.
We komen tot de volgende indeling:
Mondeling taalgebruik:
luisteren
spreken
Schriftelijk taalgebruik:
lezen (technisch-, begrijpend- / studerend- en belevend lezen)
schrijven
spellen
stellen
taalbeschouwing
Er wordt gewerkt aan onder andere : het vergroten van de luister- en spreekvaardigheid, het ontwikkelen van een goed handschrift, het goed kunnen hanteren van de Nederlandse taal (o.a. werkwoordsvormen), teksten schrijven en beoordelen en een goede leesvaardigheid.
In groep 3 maken we gebruik van de methode ‘Veilig Leren Lezen’ en wordt aangesloten bij de ontwikkeling vanuit de kleutergroepen. Vanaf groep 4 maken we gebruik bij spelling de methode ‘STAAL’. Voor lezen maken we gebruik van: ‘Atlantis’, ‘Blits’ en ‘Junior Einstein’.
Daarnaast hebben wij in ons schoolgebouw een bibliotheek, om de twee weken gaan we hier met de kinderen naartoe om een nieuw boek te lenen. Zo blijven de kinderen bekend met de bibliotheek en de nieuwste boeken. Het enthousiasme om weer een nieuw boek te kiezen is dan groot. De samenwerking met de bibliotheek is dan ook belangrijk, zodat de drempel laag blijft om ook vanuit huis hiernaartoe te gaan.